La ciutat Llegendes i tradicions Festes i esdeveniments Història de la ciutat Itineraris turístics Novetats Més apartats

L’exposició "Celso Lagar i Hortense Bégué. Els anys catalans (1915-1918)", al Museu d'Art de Girona, és el primer intent de revisió de la vida i l’obra del pintor salmantí Celso Lagar Arroyo (Ciudad Rodrigo, 1891 – Sevilla, 1966) en un moment clau de la seva trajectòria, el que abasta els anys que va passar a Catalunya entre 1915 i 1918. Durant aquest període, en què també va fer estades a París, Madrid i Bilbao, Lagar va celebrar quatre exposicions a les Galeries Dalmau i les Galeries Laietanes de Barcelona, una exposició a la Sala Athenea de Girona, va prendre part en algunes mostres col·lectives i va participar activament en els moviments artístics que s’estaven desenvolupant a casa nostra, situant-se en l’òrbita avantguardista amb la creació d’un isme propi, el planisme, tot i mantenint una proximitat ambigua amb el noucentisme.

Reclinada. Ca. 1917. Celso Lagar

(Ampliar) - Reclinada. Ca. 1917. Celso Lagar. Oli sobre tela.

Malgrat aquesta activitat intensa, la seva figura no s’ha acabat d’integrar en cap dels relats de l’art català del període, i quan se’l cita sol ser com un personatge més aviat tangencial, una mena de passavolant més o menys efímer. Aquesta exposició, en canvi, parteix de la tesi que no només els anys que Lagar va passar a Catalunya van ser molt importants en el seu desenvolupament, sinó que ell també va ser una figura significativa en l’entorn artístic del país.

No seria just ni correcte considerar que Celso Lagar és un artista desconegut en el context de la història de l’art espanyol del segle XX, i fins i tot en el de les avantguardes europees d’entreguerres i el que s’ha anomenat, amb major o menor encert, “Escola de París”. La seva obra és present en alguns dels museus i col·leccions més importants del país, i ha estat objecte d’estudi acadèmic i d’algunes exposicions i publicacions monogràfiques rellevants. Tanmateix mai cap museu li ha dedicat una exposició antològica, que encara no existeix un catàleg raonat de la seva obra, i que hi ha molts aspectes de la seva vida i del seu treball que resten confusos o poc explicats, ja que una sèrie de dades errònies que van començar a circular sobre ell fa anys es van repetint encara massa sovint.

Os blanc. Ca. 1948. Hortense Bégué

(Ampliar) - Os blanc. Ca. 1948. Hortense Bégué. Talla en pedra.

La seva peripècia vital ha fet que molta de la seva obra es trobi dispersa en col·leccions catalanes, espanyoles, franceses i britàniques, la gran majoria d’elles privades i de difícil accés, i sigui per tant molt poc coneguda. El fet que ell mateix tampoc es preocupés, en moltes ocasions, de datar-la fa que resulti molt complicat contextualitzar adequadament algunes de les seves obres més importants. Per tot plegat tampoc ens ha d’estranyar el fet que circulin en el mercat un cert nombre d’obres atribuïdes a Lagar que manifestament no són seves, la qual cosa dificulta el seu estudi i en devalua la percepció estètica.

Ossos polars. 1932. Hortense Bégué

(Ampliar) - Ossos polars. 1932. Hortense Bégué. Tinta i guaix sobre paper.

Si la situació és aquesta en el cas de Lagar, molt més complicada encara resulta en el cas de la que fou la seva esposa i companya artística, l’escultora francesa Hortense Bégué (1890-1957). Malgrat que Lagar i Bégué es van conèixer cap a 1913 i des de llavors no es van separar mai, i tot i que van exposar conjuntament en vàries ocasions, la seva figura ha estat generalment ignorada en els estudis sobre l’artista, més enllà d’algun esment puntual; i de fet no existeix sobre ella cap recerca ni treball acadèmic que n’estudiï cap aspecte. Atès que Bégué va compartir amb Lagar l’estada a Catalunya i a Girona, des del principi es va considerar que era imprescindible que fos present també en aquesta exposició, en la que s’exhibeix retrospectivament per primera vegada una mostra del seu treball, i en el catàleg de la qual es publica el primer estudi acadèmic que se li és dedicat.

L'església de Cizos. 1914. Celso Lagar

(Ampliar) - L'església de Cizos. 1914. Celso Lagar. Aquarel·la i llapis sobre paper.

Aquesta exposició es centra en investigar, doncs, els anys en què Lagar i Bégué, tot i fer diversos viatges, van viure fonamentalment a Catalunya, és a dir, el període que va de principis de 1915 al final de 1918, ja que es considera que l’estada a casa nostra és la que articula aquesta època tan interessant i productiva de la seva vida en la que interaccionen de diverses maneres amb el context artístic català i espanyol; s'anomenar aquest període com els seus “anys catalans”. S'hi inclouen obres de Lagar realitzades durant aquests anys independentment del lloc on haguessin estat pintades, en part perquè sovint no és possible datar-les i localitzar-les amb més precisió, però sobretot perquè es consideren com a pertanyents a un contínuum creatiu. Per tal de documentar el procés artístic de Lagar també s'inclouen algunes obres creades en el seu període parisenc previ a la vinguda a Barcelona, mentre que el terme final es situa el 1919, quan deixa la península ibèrica quasi definitivament. Pel que fa a l’obra d’Hortense, en canvi, no s'ha volgut mantenir les mateixes limitacions: atès que tant la seva figura com la seva obra són molt desconegudes, i que s'han trobat pocs exemples d’aquesta darrera, s'ha optat per presentar-los tots amb total independència del lloc o moment en què van ser creats.

L'ampolla verda o Interior parisenc. 1914-1915. Celso Lagar

(Ampliar) - L'ampolla verda o Interior parisenc. 1914-1915. Celso Lagar. Oli sobre tela.

Cal dir que tant Lagar com Bégué van seguir actius fins poc abans de la mort de la segona, el 1957; a partir d’aquell moment, la salut del primer es va deteriorar molt i va deixar de treballar. Això vol dir que aquesta exposició deixa fora la major part de la seva trajectòria artística en termes quantitatius, la que es va desenvolupar principalment a París a partir de 1919, amb estades a llocs com Cotlliure i sobretot a la Bretanya, que van visitar molt sovint a partir de 1927. La seva obra dels anys vint i trenta, molt centrada en el món del circ i els firaires, per una banda, i en els paisatges per l’altra, és la més coneguda a nivell internacional. Tot i el seu interès i importància, el projecte tenia tanmateix uns límits i objectius molt específics, i per tant no s'ha inclòs cap obra d’aquest període.
Maria Lluïsa Faxedas Brujats

El poble. Ca. 1915. Celso Lagar

(Ampliar) - El poble. Ca. 1915. Celso Lagar. Oli sobre tela.

La vida al camp. 1914-1915. Celso Lagar

(Ampliar) - La vida al camp. 1914-1915. Celso Lagar. Oli sobre tela.

Vista sobre el poble. Ca. 1915. Celso Lagar

(Ampliar) - Vista sobre el poble. Ca. 1915. Celso Lagar. Oli sobre tela.

El riu o El pont. Ca. 1915. Celso Lagar

(Ampliar) - El riu o El pont. Ca. 1915. Celso Lagar. Oli sobre tela.

El llaurador. Ca. 1915. Celso Lagar

(Ampliar) - El llaurador. Ca. 1915. Celso Lagar. Llapis i aquarel·la sobre paper.


[Més obres de l'exposició]------Tornar-Index-Més imatges

Celso Lagar fotografiat a la Galerie Percier (París) amb motiu de l’exposició conjunta amb Hortense Begué que hi van celebrar el 1923

(Ampliar) - Celso Lagar fotografiat a la Galerie Percier (París) amb motiu de l’exposició conjunta amb Hortense Begué que hi van celebrar el 1923. Autor desconegut. Archivo Celso Lagar.

Hortense Bégué fotografiada a la Galerie Percier (París) amb motiu de l’exposició conjunta amb Celso Lagar que hi van celebrar el 1923

(Ampliar) - Hortense Bégué fotografiada a la Galerie Percier (París) amb motiu de l’exposició conjunta amb Celso Lagar que hi van celebrar el 1923. Autor desconegut. Archivo Celso Lagar.

Micos. s/d. Hortense Bégué

(Ampliar) - Micos. s/d. Hortense Bégué. Talla en pedra.

Dos micos asseguts (Els dos amics). 1926. Hortense Bégué

(Ampliar) - Dos micos asseguts (Els dos amics). 1926. Hortense Bégué. Talla en pedra patinada.

Cap de dona. 1913. Hortense Bégué

(Ampliar) - Cap de dona. 1913. Hortense Bégué. Guix patinat.

Mico. s/d. Hortense Bégué

(Ampliar) - Mico. s/d. Hortense Bégué. Llapis sobre paper.

Els escriptors cèlebres: Celso Lagar. 1933. Pierre de Belay

(Ampliar) - Els escriptors cèlebres: Celso Lagar. 1933. Pierre de Belay. Llapis de cera sobre paper.

Els escriptors cèlebres: Hortense Bégué. 1933. Pierre de Belay

(Ampliar) - Els escriptors cèlebres: Hortense Bégué. 1933. Pierre de Belay. Llapis de cera sobre paper.

Rosa de Thebas. 1912. Celso Lagar

(Ampliar) - Rosa de Thebas. 1912. Celso Lagar. Escaiola. L'única escultura coneguda i conservada de Lagar.

Cap de noia. 1912. Celso Lagar

(Ampliar) - Cap de noia. 1912. Celso Lagar. Llapis sobre paper.

Estudi per a 'La vida al camp'. 1914-1915. Celso Lagar

(Ampliar) - Estudi per a 'La vida al camp'. 1914-1915. Celso Lagar. Tinta sobre paper.

CONTACTE ----Avís legal ----Aviso legal ----Legal notice

© Fèlix Xunclà/Assumpció Parés