La ciutat Llegendes i tradicions Festes i esdeveniments Història de la ciutat Itineraris turístics Novetats Més apartats

Joan Mates. Plany sobre el Crist mort. Catalunya, segle XV. Pintura al tremp sobre fusta

Joan Mates. Plany sobre el Crist mort. Catalunya, segle XV. Pintura al tremp sobre fusta - (Ampliar)

Pere Fernández, Antoni Norri i Antoni Mateu. Retaule de Santa Elena. Girona, 1519-1521. Pintura a l'oli i al tremp sobre fusta, fusta tallada i daurada

Pere Fernández, Antoni Norri i Antoni Mateu. Retaule de Santa Elena. Girona, 1519-1521. Pintura a l'oli i al tremp sobre fusta, fusta tallada i daurada - (Ampliar)

Il·lustració, del 'Beatus'. Any 975

Il·lustració, del 'Beatus'. Any 975. Viquipèdia - (Ampliar)

Perfil de l'escultura de Pere III, dit el Cerimoniós. 1345. Jaume Cascalls

Perfil de l'escultura de Pere III, dit el Cerimoniós. 1345. Jaume Cascalls - (Ampliar)

Cobertes d'evangeliari. Segle XI. Fusta de cedre i daurat

Cobertes d'evangeliari. Segle XI. Fusta de cedre i daurat - (Ampliar)

Il·lustració, del 'Beatus'. Any 975

Il·lustració, del 'Beatus'. Any 975. Viquipèdia - (Ampliar)

Creu Processional 'de les Confraries'. Girona, segle XIV- Plata, esmalts, pedres, vidres i fusta

Creu Processional 'de les Confraries'. Girona, segle XIV- Plata, esmalts, pedres, vidres i fusta - (Ampliar)


Museu-Tresor de la Catedral de Girona

EL MUSEU-TRESOR. La nau de la Catedral de Girona presenta al visitant una gran col·lecció de retaules, un magnífic presbiteri amb una càtedra i ara d’altar del segle XI, un baldaquí i altar major d’orfebreria del segle XIV, el vitrall de Sean Scully inaugurat el 2011. El claustre, del segle XII, mostra nombrosos capitells figurats amb escenes bíbliques.
Al Tresor és on s'exhibeix una selecció de la col·lecció d’art que el Capítol de la Catedral de Girona ha anat conservant i enriquint al llarg del temps. En les seves quatre sales trobem peces de diverses èpoques, tècniques i estils, moltes d’elles cabdals per la història de l’art. Dins el conjunt destaca el famós Tapís de la Creació, instal·lat en una sala específica, l’arqueta d’Hixam II, l’escultura de Sant Carlemany (Pere III), el Beatus o el segell de la comtessa Ermessenda de Carcassona.

Tapís o brodat de la Creació. Segle XI. Peça única en el seu gènere

Tapís o brodat de la Creació. Segle XI - principis del XII. Peça única en el seu gènere - (Ampliar)

[Article principal: el tapís de la Creació]

LA REMODELAT DEL MUSEU. El divendres 25 de juny de 2021 el bisbe de Girona Francesc Pardo va inaugurar el nou espai, amb un discurs expositiu renovat i amb el Tapís de la Creació en un espai preeminent. Els treballs, que varen costar 1 milió d'euros, es varen articular a l'entorn del brodat romànic, que va guanyar llum i s'acompanyà d'un audiovisual per situar-lo en els seu context. També es va reestructurar el recorregut de les diferents sales i s'hi exposen la meitat de les peces que hi havia fins el moment, seguint els nous models museístics.

Arqueta d’Hixam II. Còrdova, 974-976. Fusta i plata repujada, daurada i niellada

Arqueta d’Hixam II. Còrdova, 974-976. Fusta i plata repujada, daurada i niellada - (Ampliar)

L'ARQUETA D'HIXAM II. Del segle X, va ser un regal del califa Al-Hakam II al seu fill Hixam II, probablement pel seu nomenament com a hereu al Califat de Còrdova, cap al 976. Es creu que correspon a la peça que apareix a l'inventari de 1470 del tresor de la Catedral, citat com a reliquiari de l'altar major: "dos reliquiaris, un d’ells amb inscripció cúfica, atanyent al califa Alhakem II Almostansir Bil-láh", que possiblement va arribar a Girona quan Còrdova va ser saquejada el 1010 perquè Hixem no podia pagar als mercenaris catalans que van participar a la Fitna de l'Àndalus.
Les primeres referències són de Fidel Fita, qui el 1873 edità l'inventario de 1410. Més tard, Enric Claudi Girbal, primer director del Museu de Girona i corresponent de la Reial Acadèmia de l'Història, va publicar diversos textos sobre l'arqueta. Va ser exhibida durant l'Exposició històrico-europea de Madrid el 1892 i a l'Exposició Internacional de Barcelona de 1929.
Les inscripcions que envolten les quatre cares diuen: "En el nom de Déu. Benedicció de Déu, prosperitat, felicitat i alegria perpètua per al servent de Déu Al-Hakam, el príncep dels creients Almostansir Bil-láh. Ho va manar fer per a Abul Walid Hixam, l'hereu designat. Es va dur a terme la seva decoració durant el mandat de Yawdar". Yawdar era l'encarregat dels joiers i els falconers, un càrrec de confiança al Califat. També va dirigir l'exèrcit i estava al costat d'Al-Hakam II quan es va traslladar des de Medina Azahara a Còrdova el 975 pel fet que estava malalt. Al revers del tancament de l'arqueta es pot observar una inscripció: " Obra dels seus serfs Badr i Zarif".

Beatus de Lièbana, Comentaris a l'Apocalipsi (Beatus de Girona). Senior (copista), Emeterius i En (il·luminadors). Tábara (Zamora). Pergamí manuscrit i il·luminat

Beatus de Lièbana, Comentaris a l'Apocalipsi (Beatus de Girona). Senior (copista), Emeterius i Ende, o En, o Eude (il·luminadors). Tábara (Zamora). Pergamí manuscrit i il·luminat - (Ampliar)

EL BEATUS. Còdex manuscrit pel prevere Senior i il·luminat la monja Ende, un cas únic d’artista femenina, amb l’ajuda del prevere Emeterius. L’obra va ser acabada el 6 de juliol de l’any 975 al regne de Lleó i el 1078 va ser donada pel clergue Joan a la biblioteca de la Catedral de Girona. Consta de 284 folis de 400 x 260 mm escrits en lletra visigòtica a dues columnes i conté cent vint imatges, miniatures d’estil mossàrab molt riques en policromia.
Les il·lustracions de la monja Ende es diferencien de les obres coetànies perquè recull una sèrie de característiques que anuncien l'arribada del romànic. Mentre les miniatures mossàrabs tendeixen a l'esquematització, el hieratisme i l'aparença plana, les del Beatus de Girona són més naturalistes; les figures apareixen més esveltes i s'hi pot apreciar una certa sensació de perspectiva i volum, per exemple, als plecs de les vestidures.

Ramon Solà II. L'Anunciació. Girona, segle XV. Pintura al tremp sobre fusta

Ramon Solà II. L'Anunciació. Girona, segle XV. Pintura al tremp sobre fusta - (Ampliar)


41º 59' 15" N
2º 49' 35" E

Museu-Tresor de la Catedral de Girona

Museus

Mare de Déu amb el Nen. Segle XII. Talla en fusta de boix, abans recoberta de plata

Mare de Déu amb el Nen. Segle XII. Talla en fusta de boix, abans recoberta de plata - (Ampliar)

Ramon Solà II. Sant Benet i Santa Clara. Girona, segle XV. Pintura al tremp sobre fusta

Ramon Solà II. Sant Benet i Santa Clara. Girona, segle XV. Pintura al tremp sobre fusta - (Ampliar)

Francesc Artau II. Custòdia-ostensori del Corpus Christi. Girona, 1430-1438. Plata daurada, esmalts, vidres i corall

Francesc Artau II. Custòdia-ostensori del Corpus Christi. Girona, 1430-1438. Plata daurada, esmalts, vidres i corall - (Ampliar)

Pere III, dit el Cerimoniós. 1345. Jaume Cascalls

Pere III, dit el Cerimoniós. 1345. Jaume Cascalls. L'escultura tanbé és coneguda com 'Sant Carlemany'. Viquipèdia - (Ampliar)

Il·lustració, del 'Beatus'. Any 975

Il·lustració, del 'Beatus'. Any 975. Viquipèdia - (Ampliar)

Pere Bernés. Creu processional 'dels Esmalts'. Girona, ca. 1350-1360.Plata daurada, esmalts i fusta

Pere Bernés. Creu processional 'dels Esmalts'. Girona, ca. 1350-1360.Plata daurada, esmalts i fusta - (Ampliar)

Segell d'Ermessenda de Carcassona, comtessa de Girona-Barcelona. Segle XI. Calcedònia tallada

Segell d'Ermessenda de Carcassona, comtessa de Girona-Barcelona. Segle XI. Calcedònia tallada - (Ampliar)

Sala del Museu-Tresor de la Catedral de Girona Sala del Museu-Tresor de la Catedral de Girona Sala del Museu-Tresor de la Catedral de Girona

CONTACTE ----Avís legal ----Aviso legal ----Legal notice Actualitzat: 25/11/2024