![]() |
![]() |
![]() Marededéu. Segle XIV. Viladamat, Alt Empordà - (Ampliar) ![]() Marededéu. Segle XIV. Obra catalana - (Ampliar) ![]() Relleu. Pere Oller. Ca. 1415. Alabastre - (Ampliar) ![]() Marededéu. Segle XIV. Obra catalana - (Ampliar) ![]() Capcer de llanceta amb un àngel trompeter. Atribuït a Guillem de Letumgard. Mitjan segle XIV. Vidre de gresol tallat al ferro i emplomat. Groc d'argent i grisalla cuita. Procedent de la capella de Sant Miquel - (Ampliar) ![]() Capcer de llanceta amb un àngel trompeter i dos àngels turiferaris. Detall. Atribuït a Guillem de Letumgard. Mitjan segle XIV. Vidre de gresol tallat al ferro i emplomat. Groc d'argent i grisalla cuita. Procedent de la capella de Sant Miquel - (Ampliar) ![]() Relleu. Sant Martí de Tours i el pobre. Segle XV-XVI. Obra catalana - (Ampliar) ![]() Clau de volta. Segle XV. Capella de Sant Mateu de la Pia Almoina de Girona - (Ampliar) ![]() Neuler. Segle XIV. Ferro forjat, soldat, reblat, punxonat i cisellat - (Ampliar) |
Museu d'Art de Girona GÒTIC (3a. part). Girona i la seva àrea d’influència varen tenir un paper cabdal en l’arribada i difusió de l’art procedent del nord de França que es començà a difondre arreu del continent des d’inicis del segle XIII. Al Museu d’Art es poden apreciar peces escultòriques amb fusta i pedra, elements litúrgics tèxtils, retaules rellevants i excepcionals, a banda d’una bona mostra de tombes, relleus i capitells dels tallers de picapedrers gironins, i altres peces rellevants i excepcionals, com les taules de vitraller que van servir per realitzar els vitralls de la zona de l’absis de la catedral de Girona. ![]() Retaule de la Pietat. Primera meitat del segle XV. Tremp sobre fusta. Capella de Santa Caterina de Torroella de Montgrí, Baix Empordà - (Ampliar) Pere Oller (documentat entre 1395 i 1422).
El document més reculat on se l'esmenta és amb data 30 d'abril de 1395, com "Pericó Oller dexeble del mestre [Pere Sanglada] lo qual era aprenent l'offici". Es refereix a la seva formació a l'ofici, com a part del grup d'ajudants de l'escultor Pere Sanglada que estava realitzant el cadirat del cor de la catedral de Barcelona. Per aquesta data, i per altres documents posteriors, s'estableix l'edat de nou anys la que tindria Oller en el moment d'entrar en contacte amb el taller de Sanglada. ![]() Taula de vitraller. Segle XIV. Emprada per a realitzar el vitrall central del presbiteri de la Catedral de Girona. Únic exemplar conegut a Europa - (Ampliar) Peces clau. Les taules de vitraller.
Més difícil encara que la conservació d'un vitrall és la de les fustes que s'utilitzaven com a part del disseny i com a suport per elaborar-lo. Damunt de les taules, el mestre vitraller hi feia el dibuix i hi anotava les indicacions necessàries per executar la peça. Les taules també servien de base per al tallat del vidre, que es feia amb ferros roents, i per muntar i soldar els ploms. ![]() Sala de vitralls i taules de vitraller - (Ampliar) ![]() Taula de vitraller. Segle XIV. Emprada per a realitzar el vitrall central del presbiteri de la Catedral de Girona. Únic exemplar conegut a Europa - (Ampliar)
Abans del descobriment de les taules, el procediment i la tècnica des d'un punt de vista pràctic i didàctic dels vitralls medievals eren coneguts gràcies al monjo benedictí d'origen germànic Theophilus. Va escriure un tractat titulat "Schedulae diversarum artium", que consta de tres llibres, el primer dedicat a la pintura, el segon dedicat al vidre i el tercer dedicat al treball del metall. Del segon llibre, el capítol 17, Theophilus descriu amb precisió el procés de realització d'un vitrall dibuixant a sobre la fusta. El capítol 18 explica com tallar el vidre, el capítol 19 parla del pigment amb el qual es pinta el vidre, i el capítol 27 tracta el muntatge i soldadura dels vitralls.
![]() Caixeta. Segle XV. Sant Miquel de Fluvià, Alt Empordà - (Ampliar) ![]() Caixeta. Segle XIV. Congregació dels Dolors de Girona - (Ampliar) ![]() Neuler. Segle XIV. Ferro forjat, soldat, reblat, punxonat i cisellat - (Ampliar)
![]() |
![]() ![]() Sant Miquel. Segle XV. Viladamat, Alt Empordà - (Ampliar) ![]() Mare de Déu de la Consolació. Pere Oller. Ca. 1415. Alabastre - (Ampliar) ![]() Sant Miquel. Segle XIV. Obra catalana - (Ampliar) ![]() Capcer d'una crucifixió. Mestre del presbiteri de Girona. Primera meitat del segle XIV. Vidre de gresol tallat al ferro i emplomat i grisalla cuita - (Ampliar) ![]() Àngel amb encenser. Mestre del presbiteri de Girona. Primera meitat del segle XIV. Vidre de gresol tallat al ferro i emplomat i grisalla cuita - (Ampliar) ![]() Àngels luciferians. Primera meitat del segle XIV. Guillem de Letumgard - (Ampliar) ![]() Clau de volta. Segle XV. Capella de Sant Mateu de la Pia Almoina de Girona - (Ampliar) ![]() Neuler. Segle XIV. Ferro forjat, soldat, reblat, punxonat i cisellat - (Ampliar) |
CONTACTE ----Avís legal ----Aviso legal ----Legal notice | © Pedres de Girona |