La ciutat Llegendes i tradicions Festes i esdeveniments Història de la ciutat Itineraris turístics Novetats Més apartats

L'itinerari del Calvari.
En aquesta zona es conreaven antigament els oliverars i les vinyes que proveïen la ciutat d'oli i de vi. D'aquells conreus en són testimoni la quantitat d'arbres i plantes que creixen lliurement (oliveres al llarg de tot el camí i ceps al turó dels habitatges de Torre Gironella), i les feixes que encara són visibles a la falda de la muntanya de la O, al vessant sobre el camí de les Creus. El nom de Calvari sembla ser anterior a la capella, al Via Crucis i fins i tot del Fort del Calvari, construït sobre la muntanya de la O.
L'tinerari que ens hi portarà s'inicia a la Torre Gironella, després d'haver travessat el Passeig Arqueològic o resseguit la Muralla, pujant pel carrer del mateix nom, fins perdre el seu caràcter urbà i esdevenir un camí de bosc, senyalitzat i utillat amb baranes, escales de pedra i bancs del mateix material.

Capelles del Camí de les Creus

(Ampliar) - Capelles del Camí de les Creus.

Sempre a la banda esquerra de la ruta, s'hi troben catorze petites capelles, tantes com estacions del Via Crucis, a l'interior de les quals, i fetes amb rajoles, s'hi presenten les imatges corresponents a cadascuna, i on sempre s'hi troben, col·locades per mans anònimes, flors fresques i branques d'olivera. Aquestes peces varen ser fabricades per Ceràmicas Casademunt de La Bisbal d'Empordà.
Durant el passeig, entre oliveres, figueres i fonolls, es poden contemplar panoràmiques bucòliques dels entorns de la ciutat: la Vall de Sant Daniel, Montjuïc, Sant Miquel... S'atravessa un oliverar, que s'estén per la plana i la vall per desota les capelles, que dóna un aspecte bíblic a l'entorn.
Les capelles son força distanciades unes d'altres, una d'elles és situada en un angle del camí on s'inicia una petita pujada d'escalons de lloses grosses de pedra, per on baixa sovint l'aigua. A partir d'aquí les capelles són cada cop més juntes. Hem arribat a dalt el turó on és situada l'església, i les capelles van envoltant part d'aquesta. Les darreres capelles es troben situades en el front de l'entrada a l'església i tenen la mateixa estructura que les altres.
Al final del recorregut, l'ermita del Calvari s'aixeca, solitària entre dos turons. El camí de tornada, durant un tram, passa apartat del d'anada, motiu pel qual permet una visió a la distància del conjunt de capelles, fins que torna a unir-se, gairebé a la zona habitada inicial, amb el d'anada.
Les intervencions municipals de maig del 2016 han permès guanyar accessibilitat en una zona amb una orografia bastant complicada. En un punt concret, per exemple, s'hi han generat uns esglaons per facilitar una pujada més cò:moda. També s'hi han col·locat baranes de fusta per tal que quedin integrades al medi. També hi ha diversos bancs de pedra per parar la fresca o gaudir del paisatge. A més, s'ha netejat tot l'entorn de la mina d'aigua del Calvari.

La capella del Calvari

(Ampliar) - La capella del Calvari.

Les capelles del Via Crucis.
Els diumenges de quaresma la gent es trobava a l'església corresponent. Una imatge de Crist crucificat sortia primer de l'església de Sant Pere i anava després a la de Sant Lluc (quan encara eren dedicades al culte religiós). La gent s'anava aplegant al voltant de la imatge i dels seus portadors, i des del Portal de Sant Cristòfol, a l'entrada del passeig Arqueològic, es dirigien lentament cap a la muntanya.
El camí del calvari era freqüentat pels gironins que seguien el Via Crucis amb devoció; durant el camí la gent recollia flors que anava deixant en aturar-se a les capelletes.
Son unes capelles petites, de secció quadrada, que obren una cara al públic i per una mena de fornícula d'arc de punt rodó,, protegida per reixa, mostren, uns quadres de rajoles de ceràmica pintades a mà, de forma quadrada, amb marc de terra cuita amb motllures. Damunt de cada quadre, una creu, també de ceràmica, indica amb xifres romanes el número de l'estació.
Al voltant d'aquest, de forma incisa, es representa esquemàticament una corona d'espines. L'element es clou amb un teulat de llosana de pedra a dos aigües, coronada per una creu de ferro. Totes són iguals, excepte la que representa l'enterrament de Jesús, que té dos cossos laterals sobresortits.
Les capelles tenen un esglaó de pedra per tal que el peregrí pugui agenollar-se i fer els seus precs. o bé per enfilar-s'hi i col·locar-hi flors, o simplement per observar millor el quadre. Foren construïdes, de manera popular, l'any 1942, amb la col·laboració de Joan Geli i Pere Omedes. Al 1971 un camió va malmetre la primera de les estacions, que fou reconstruïda pel veïnat.

Olivera del Camí de les Creus

(Ampliar) - Olivera del Camí de les Creus.

L'església del Calvari.
L'església és d'una nau, amb dos trams amb nervis i claus de volta, i absis carrat a l'exterior, però poligonal a l'interior, amb una saleta a cada costat, conserva en el seu interior un Crist Crucificat i una imatge de la Verge. L'interior es pot veure a través d'una reixa de ferro que resguarda l'entrada. La façana presenta una porta d'arc de punt d'ametlla i dues pilastres. Els laterals, llisos, amb contraforts, sostenen la coberta de teula àrab a dues vessants. A banda i banda de l'absis hi ha sengles saletes de mides diferents amb portes de llinda resta i òculs al damunt. El conjunt s'aixeca sobre una plataforma de terra i muret de conteniment.
Datada el 1878, va ser cremada durant la Guerra Civil i reconstruïda, de 1940 a 1945, per Josep Esteve. El campanar que hi havia es va enderrocar. Es va tornar a obrir al culte el 19 de febrer de 1950.
Al terra, rams de flors, ja seques, solen ser l'empremta del pas deis devots. Uns bancs, llargs, de pedra, al voltant de l'entrada de l'església inviten al descans i a la reflexió.

El Camí de les Creus

(Ampliar) - El Camí de les Creus.

El camí dels Via Crucis.
El Via Crucis fa molts anys que se celebra a l'indret. Tot i que les primeres dates son de 1907, probablement ja es feia amb anterioritat. Era molta la gent que s'aplegava per seguir el Via Crucis.
Obria la comitiva un Sant Crist Crucificat dut per uns portadOrs que s'anaven canviant al llarg del trajecte. En arribar a cada capella, el seguici s'aturava i resava, agenollada, les oracions pertinents, i un cop acabats els precs tornaven a iniciar la marxa al so d'una música mística que tocava un tercet musical.
En acabar els catorze passos del Via Crucis (sembla ser que en un temps determinat només hi havia 12 capelletes), el capellà que dirigia la processó sortia amb una trona portàtil a l'exterior de la capella per tal que tots els assistents poguessin escoltar la seva prèdica. En acabar el sermó, la gent feia el camí de tornada tot resant el rosari.
Miguel de Palol explicava que "els diumenges de Quaresma, a les tres de la tarda, sortia pel Portal de Sant Cristòfol una corrua discreta de devotes i devots que passava silenciosament arran de la muralla fins a trobar la primera estació de les Creus [...] de lluny la comitiva escampada de dones amb mantellina semblava un llarg cent-peus que avançava i es deturava rítmicament al ritme d'una campaneta".

Capelles del Camí de les Creus

(Ampliar) - Capelles del Camí de les Creus.

La devoció pel Calvari.
Miquel Adroher i Lluch, conegut popularment pel nom de Miquel del Calvari, era el cuiner dels catedràtics del seminari. Un home d'una fe profunda i forta que a poc a poc va anar recuperant les diferents estacions del Calvari. Amb l'ajuda de donants va aixecar una petita edificació per tal de destinar-la al culte.
Miquel Adroher resolgué tots els problemes amb què es trobava, així en queixar-se els pagesos dels voltants perquè la gent que assistia al Via Crucis els feia malbé les collites, Adroher arribà a un acord amb ells tot habilitant ell mateix les terres properes al camí.
Foren moltes tardes de treball i de lluitar per tal de portar el seu objectiu endavant. Un dia Miquel Adroher es dirigí a l'argenter del carrer d'en Bern, l'Enric Tarrés i Bertran, per demanar-li ajuda; aquest acceptà ràpidament i col·laborà estretament amb Adroher. Tarrés va fer els ornaments de plata del Sant Crist, de la Mare de Déu dels Dolors i de Sant Joan. Aquests, però, desaparegueren durant la Guerra Civil com les imatges i el retaule de l'església.
Abans de morir Miquel Adroher, va demanar a l'argenter que s'encarregués de les creus i de la capella, i així ho va fer, de manera que els hereus de l'argenter varen tenir cura del Calvari, fins que passà a encarregar-se'n el capítol de la Catedral.
Mentre la família Geli-Tarrés s'encarregà del Calvari, aquest va romandre resplendent. Les actuals capelles restaurades l'any 1942 foren construïdes gràcies a l'ajut de diferents famílies gironines, mantenint així una part important del patrimoni de la ciutat de Girona.

Bibliografia.

• "La Vall de Sant Daniel". Natàlia Iglésias i Salvador Cargol. 2010. Quaderns de la Revista de Girona. ISBN: 978-84-96747-51-7.
  • "Excursions a peu pel voltant de Girona: 13 itineraris de senderisme per la vall de Sant Daniel". Xavier Vilamitjana. 2007. Cossetània Edicions. ISBN: 978-84-9791-246-4.
  • "El camí del Calvari". Article publicat al Diari de Girona el 25 d'octubre de 1986. No consta l'autor.

• El Via Crucis al Calvari
    ------Article històric de la celebració religiosa al Camí de les Creus.

• El Via Crucis de Setmana Santa
    ------Reportatge fotogràfic del Via Crucis celebrat durant la Setmana Santa del 2013.

• Localització
    41º 59' 02" N
    2º 50' 07" E

Història--------Natura

Olivera del Camí de les Creus

(Ampliar) - Olivera del Camí de les Creus.

Ceps del Camí de les Creus

(Ampliar) - Ceps del Camí de les Creus.

Façana de la capella del Calvari

(Ampliar) - Façana de la capella del Calvari.

Interior de la capella del Calvari

(Ampliar) - Interior de la capella del Calvari.

Flora del Camí de les Creus

(Ampliar) - Flora del Camí de les Creus.

Una de les creus de l'interior de les capelles

(Ampliar) - Una de les creus de l'interior de les capelles.

Font a l'inici del Camí de les Creus

(Ampliar) - Font a l'inici del Camí de les Creus.

Flora del Camí de les Creus

(Ampliar) - Flora del Camí de les Creus.