La ciutat Llegendes i tradicions Festes i esdeveniments Història de la ciutat Itineraris turístics Novetats Més apartats

A la Catalunya de l’edat mitjana, l’alimentació marcava les diferències socials, culturals i religioses entre grups i comunitats que coexistien en el mateix espai. En aquest sentit, l’alimentació era un tret diferencial de la comunitat jueva, que dibuixava la seva identitat a partir de normes dietètiques molt estrictes. La normativa, descrita detalladament a la Bíblia marcava les pautes de vida dels jueus.
Conèixer com s’alimentava una societat en un període històric concret, ajuda a comprendre’n les estructures i les dinàmiques de funcionament. Una manera d’alimentar-se i de preparar els aliments implica una manera de viure i de posicionar-se en relació a l’altra gent.

Escudella de pisa blanca decorada en blau. Call de Girona, segle XV. Museu d'Història de Girona

(Ampliar) - Escudella de pisa blanca decorada en blau. Call de Girona, segle XV. Museu d'Història de Girona.

Una cuina jueva. Als fogons jueus de l’edat mitjana, tot allò que es cuinava, la manera com s’obtenia, com es preparava i fins i tot com es menjava, depenia de la Torà. Hi havia uns aliments permesos (caixer) i uns altres de prohibits (tamé); també hi havia productes que no es podien barrejar i, segons la llei jueva, els animals havien de ser sacrificats (xehità) seguint un ritual estricte. Les normes dietètiques, escrites al Levític i al Deuteronomi i observades generació rere generació, asseguraven el manteniment de la tradició jueva i el compliment de la Llei de Moisès.
Les regles d’alimentació i els costums a la cuina i a la taula són un puntal per a la construcció d’un sentiment comunitari. En aquest sentit, l’anomenada caixrut, és a dir, el conjunt de normes dietètiques del judaisme, ha estat un element de cohesió del Poble Jueu en la seva diàspora arreu del món.

Olla de ceràmica grisa. Segle XI-XV, Girona. Museu d'Història dels Jueus

(Ampliar) - Olla de ceràmica grisa. Segle XI-XV, Girona. Museu d'Història dels Jueus

Fonaments bíblics de la Caixrut. "Us servirà d’aliment tot el que té vida i es mou, com també tots els vegetals: tot us ho dono. Però no mengeu la carn amb la seva vida, és a dir, amb la seva sang" (Gènesi 9:3-4).
"Perquè la vida de tot ésser vivent està en la seva sang; per això he dit als israelites: No mengeu la sang de cap animal, perqu` la vida de tot ésser vivent està en la sang. Qui en mengi serà exclòs del poble d’Israel" (Levític 17:14).
"Quan entrareu a la terra promesa i plantareu arbres fruiters de tota mena, tingueu per profans els seus fruits durant tres anys; no en mengeu. Tots els fruits que produiran el quart any, consagreu-los al Senyor amb cants de lloança. A partir del cinquè any podreu menjar-ne els fruits. Si ho feu així tindreu millors collites" (Levític 19:23-25).
"No plantis a la teva vinya coses diferents, perquè no quedi consagrat a Déu el fruit de la vinya amb les altres plantes" (Deuteronomi 22: 9).
"No mengis res d’abominable, res que sigui ritualment impur. Els animals que podeu menjar són aquests: el bou, l’anyell, el cabrit, el cérvol, la gasela, el cabirol, la cabra salvatge, l’isard, l’antílop, la daina i totes les altres bèsties remugants que tenen la peülla partida.
Però d’aquests animals cal exceptuar el camell, la llebre i el conill, que són remugants però no tenen la peülla partida: considereu-los impurs. També el porc, que té la peülla partida però no és remugant, considereu-lo impur. No mengeu la carn d’aquests animals ni toqueu els seus cadàvers.
Dels animals que viuen a l’aigua, podeu menjar els que tenen aletes i escates, però els que no en tenen, no els mengeu: considereu-los impurs.
Podeu menjar qualsevol ocell pur, però absteniu-vos de menjar: l’àguila, el trencalòs, el voltor, el milà i tota espècie de falcó o de corb; l’estruç, el siboc, la gavina i espècie d’esparver; la xibeca, el duc, el cigne; el mussol, el voltor blanc, el corb marí, la cigonya i tota espècie de garsa, la puput i el ratpenat.
Considereu impurs tots els insectes alats: no els heu de menjar. Podeu menjar, en canvi, els altres animals voladors que siguin purs" (Deuteronomi 14:3-20)

Olla de ceràmica grisa. Segle XI-XV, Girona. Museu d'Història dels Jueus

(Ampliar) - Olla de ceràmica grisa. Segle XI-XV, Girona. Museu d'Història dels Jueus

Anar al mercat. La cuina i la dieta de les comunitats jueves estaven condicionades per l’aprovisionament dels aliments: com i on obtenien els productes bàsics que transformarien en aliment quotidià. Anaven a mercat a comprar bona part d’allò: que els calia a hortolans i pageses, que produïen i distribuïen els vegetals a tots els habitants de la ciutat. Però: hi havia tres productes que presentaven un cert grau de complexitat, a l’hora del seu abastament. Es tracta de la carn, el vi i el pa.
El vi. Són nombrosos els documents catalans que esmenten el "vi juhich" o "vi juheresc", element imprescindible per als rituals familiars i sotmès al control rabínic. Implicava una producció pròpia, a partir de vinyes de propietat i cultiu jueu, un sistema d’elaboració i finalment una distribució en les tavernes jueves dels calls. A la baixa edat mitjana ja hi havia zones amb excedents de producció, perquè hi havia menys població jueva, com l’Aragó, i zones més poblades amb vinyes insuficients, com Girona, on sovint calia importar botes de vi juïc elaborat en altres comarques.
La carn. S’havia d’obtenir d’animals degollats ritualment segons la prescripció bíblica. L’acte havia de ser efectuat per un expert, el xohet, que utilitzava un ganivet sense osques, deixava que la sang s’escolés sobre cendres i l’enterrava recitant unes benediccions prescriptives. A més, només es podia adquirir a les taules de mercat jueves, però mai en una taula o parada cristiana. Calia també que la carn no contingués ni una sola gota de sang i, per tant, s’havia de sotmetre a una preparació prèvia abans de cuinar-la.
El pa. El que estava destinat al consum de cada dia no presentava cap problema, ni per l’aprovisionament de farina (sempre caixer, ja que és un producte de la terra), ni per la molta del gra, ni per la cocció (en molins i forns públics, generalment).
Sí que calia regular i observar la caixrut en els pans àzims de la Pasqua jueva: havien de ser fets amb farina de grans seleccionats i nets de qualsevol espurna de llevat, i cuits en forns on no hi hagués hagut abans pa comú. Per això portaven una marca especial, que en garantia la condició d’aliment apte per a la festa.

Plat de Pésaj. Ceràmica decorada, segle XV. Còpia de l'original del Museu Nacional d'Israel. Museu d'Història dels Jueus

(Ampliar) - Plat de Pésaj. Ceràmica decorada, segle XV. Còpia de l'original del Museu Nacional d'Israel. Museu d'Història dels Jueus.

Menges de festa. Les festes jueves són moments plens de simbolisme i d’emoció, durant els quals les famílies es reuneixen, s’expliquen històries, canten, gaudeixen... i mengen. En temps medievals, com que els menjars quotidians solien ser força modestos i poc variats, era en els àpats festius que les tradicions i les lleis dietètiques s’apreciaven millor i l’alimentació adquiria una dimensió quasi sagrada: l’afamí del dissabte, cuinat el dia abans per no transgredir el repòs sabàtic; els pans àzims, les herbes amargants, l’anyell i els ous durs de la Pasqua; els dolços de Purim i de Hanukkà, les fruites de Sukkot o els làctics de Xavuot. Tots aquests plats conformen un receptari ric, que s’endinsa en una tradició repetida des de temps remots a les taules jueves que celebren la vida.
El convers Jacme de Casafranca, lloctinent del rei, confessava als inquisidors que celebrava "la pascha dels jueus en la ciutat de Gerona en lo carrer de Sant Lorenç en casa den Joan Çarriera convers" i que "lo Rabbi dels juheus de Gerona venia allí e portava pa alís e una caçola de vianda en què havia I tros de cabrit o anyell e ous cuyts e portava aximateix (...) vi dels juheus".
Péssah. La festa més important del calendari hebreu és el Péssah o Pasqua jueva. Té lloc del 15 al 22 de nissan (març o abril).
Rememora com l’àngel exterminador va passar de llarg de les cases dels fills d’Israel, fet que va portar el faraó a autoritzar que Moisès s’emportés el seu poble d’Egipte. Totes les menges del primer sopar pasqual són simbòliques: matsà (pa sense llevat per recordar les presses d’aquell moment), carpàs (vegetals dolços de primavera com raves o julivert), maror (herbes amargants com l’api o certs enciams), beitsà (ou dur que simbolitza la primavera i el renaixement), kharosset (pasta dolça i fosca feta de fruites i fruits secs en record de l’argila amb què feien els maons quan eren esclaus), zeroà (os de xai com els que se sacrificaven antigament al Temple) i khazeret (tronc d’enciam per representar la duresa de l’esclavitud a Egipte). El gran plat exposat servia per disposar aquestes menges a taula per tal que els comensals se’n servissin.

Una sala de l'exposició

(Ampliar) - Una sala de l'exposició.

Xavuot. Xavuot (setmanes o Pentecosta) és una festa agrícola de dos dies que s’escau al mes de sivan (entre maig i juny), set setmanes després de la Pasqua.
Tradicionalment s’associa als primers fruits de la collita i també commemora el lliurament de la Torà a Moisès al mont Sinaí. A l’edat mitjana, les famílies jueves sortien de casa amb vitualles i anaven a passar la jornada als camps propers, on menjaven pans i formatges o altres derivats làctics, ja que aquesta és l’època d’alletament dels cabridets i xais.
Roix ha-xanà. L’any nou jueu s’escau habitualment per setembre o principis d’octubre, el mes jueu de tixrí, que marca l’inici d’un calendari agrícola d’orígens prehistòrics.
S’hi commemora la creació del món i es considera premonitori dels fets que s’esdevindran aquell any. Per això cal començar-lo dolçament, amb mel. Els àpats d’any nou inclouen també aliments simbòlics de renaixement i fecunditat, com els pans rodons i les magranes (plenes de llavors).
Sukkot. La festa de les Cabanyelles o dels Tabernacles se celebra durant una setmana a partir del 15 de tixrí (setembre o octubre). La celebració consisteix en construir una cabana (sukkà) a l’aire lliure per rememorar els temps en què els israelites vagaven pel desert en sortir d’Egipte. S’hi ha de fer vida durant tota la setmana i convidar-hi parents i coneguts per compartir els àpats, que són frugals i es basen en els productes de la collita (blat, ordi, raïm, figues, magranes, olives i dàtils). Aquesta festa apareix representada en manuscrits medievals i sabem que se celebrava al segle XV pel testimoni de la conversa gironina Joana Libiana, que va viure a Tarragona, on: "servava e colia la festa de les Cabanyelles... entrà en una casa hon les havian fetes ab enramada".
Hanukkà. Hanukkà és la festa de les llums i dura vuit dies durant el mes de quisleu (desembre). Commemora la purificació del Temple de Jerusalem, després de la victòria dels macabeus, al segle II aC i es relaciona amb l’oli d’oliva, amb què es va produir un miracle. Per això, les menges tradicionals d’aquesta setmana inclouen receptes de peix i dolços fregits amb oli, com ara els bunyols. De fet, la cuina jueva es relacionava estretament amb l’oli d’oliva durant tot l’any, ja que el greix dels animals no és caixer (apte). Aquesta prohibició diferenciava les aromes de la cuina jueva de les de la cuina de les cases cristianes, on s’utilitzava només sagí o llard. No és estrany, per tant, que sobretot les dones converses esdevinguessin sospitoses de judaïtzar, acusades per l’olor que desprenien les seves receptes.
Purim. Les Sorts, Purim en hebreu, se celebren el dia 14 del mes d’adar (febrer) i giren al voltant del Llibre d’Ester, en què la bella heroïna salva el seu poble de l’extermini programat pel malvat ministre persa Aman. Un dia abans de Purim cal fer dejuni. És una festa alegre que es caracteritza per la lectura pública del rotlle (meguil·là) d’Ester, la caritat, els regals d’aliments, les disfresses, el menjar abundant i, també, per l’excés en la beguda (justificat pel paper determinant del vi en la salvació dels jueus). A l’edat mitjana, quan la majoria de persones no tenia possibilitats de consumir amb freqüència proteïnes animals, la celebració es materialitzava amb menjars abundants, com guisats de gallina o pollastre amb ous durs, i amb el consum de vi en grans quantitats.
Xabbat. El dissabte és el dia consagrat a Déu, el setè dia durant el qual el Creador va contemplar la seva Creació, com diu el Gènesi. Respectar el dissabte inclou la prohibició de treballar i d’encendre foc, per tant, de cuinar mentre dura el Xabbat.
L’afamí (en hebreu, khamín) era un plat a base de llegums i vegetals. Es cuinava en una olla durant el divendres abans de la posta del sol, mentre es podia encendre foc. Després es mantenia sobre les brases fins l’endemà, per alimentar la família fins a la nova posta de sol.

Inauguració de l'exposició

(Ampliar) - Inauguració de l'exposició.

Dejunis i dol. Per a la comunitat jueva dejunar era, sobretot, una manifestació de tristesa i de dol. L’únic dejuni prescrit a la Torà és el del Dia de Perdons (Iom Kippur). Però també es dejunava abans de la Festa de la reina Ester (Purim) i pel Tixà ve-Av, que commemora la destrucció del Temple. En aquestes dates no es consumia cap aliment ni es bevia cap líquid, des que es ponia el sol fins al vespre del dia següent. Un cop acabat el dejuni, es feia un sopar a base de peix, fruita, verdures, llegums i dolços, però mai carn.
Així ho explicava el 1495 la Marquesa, conversa al cristianisme, que confessava als inquisidors que "quan tenia onze anys ella feia lo dejuni judaich del mes de setembre [Iom Kippur], ço és, que no manjava ne bevia de tot lo dia fins la nit les steles vistes, e al vespre a sopar manjaven carn de gallina o peix però no manjaven carn de carnisseria".
En el cas de mort d’una persona propera, la família manifestava el seu dol també a través dels àpats, com el se’uddat havra’a, o àpat de consolació, preparat i servit per amics o veïns.
(Textos del full de sala de l'exposició).

Dibuix de magrana, símbol de plenitud. Segle XIV

(Ampliar) - Dibuix de magrana, símbol de plenitud. Segle XIV.

Vas de plata per al quiduix. Europa central, mitjan segle XIX. Museu d'Història dels Jueus (Col·lecció Uriel Macías Kapón)

(Ampliar) - Vas de plata per al quiduix. Europa central, mitjan segle XIX. Museu d'Història dels Jueus (Col·lecció Uriel Macías Kapón).

Hagadà de Barcelona. Matzá (pa àzim) i joglars hebreus. Segle XIV

(Ampliar) - Hagadà de Barcelona. Matzá (pa àzim) i joglars hebreus. Segle XIV. Museu de la Diàspora, Tel Aviv. Viquipèdia.

Detall d'una miniatura del sacrifici dels xais de Pasqua i de la neteja (hagalat kelim), de la Hagadà Daurada, Barcelona, segona meitat del segle XIV

(Ampliar) - Detall d'una miniatura del sacrifici dels xais de Pasqua i de la neteja (hagalat kelim), de la Hagadà Daurada, Barcelona, segona meitat del segle XIV. Viquipèdia.

Hagadà de Barcelona, 1350. Ha-Lajmaniá

(Ampliar) - Hagadà Daurada, Barcelona, 1350. Ha-Lajmaniá. Viquipèdia.

Hagadà de Barcelona, 1350. Neteja general prèvia a la Pésaj

(Ampliar) - Hagadà Daurada, Barcelona, 1350. Neteja general prèvia a la Pésaj. Viquipèdia.

Representació de jueus al Tapís de la Creació, a la Catedral de Girona. Segle XI

(Ampliar) - Representació de jueus al Tapís de la Creació, a la Catedral de Girona. Segle XI.

Segell de marcar pans de Pasqua. Metall daurat, segle XIV, Museu d'Història dels Jueus. Còpia de l'original del Museu de l'Espluga de Francolí

(Ampliar) - Segell de marcar pans de Pasqua. Metall daurat, segle XIV, Museu d'Història dels Jueus. Còpia de l'original del Museu de l'Espluga de Francolí.

Fragment del Llibre de comptes de Jucef Zabarra, clavari de l'Aljama de Girona. Girona, 1432. (MHG).

Gerra. Ceràmica vidriada, segles XII-XIII, Museu d'Història dels Jueus de Girona

(Ampliar) - Gerra. Ceràmica vidriada, segles XII-XIII, Museu d'Història dels Jueus de Girona.

Hagadà de la festa del Péssah. Segle XIV. (Viquipèdia)

Dues dones preparant un sopar de Péssah. Hagadà de Washington, 1478

(Ampliar) - Dues dones preparant un sopar de Péssah (fragment). Hagadà de Washington, 1478.

Séder de Péssah (sopar de Pasqua). Hagadà Rylans, Corona d'Aragó, Ca. 1330. Biblioteca de la Universitat de Manchester. Cartell de l'exposició

(Ampliar) - Séder de Péssah (sopar de Pasqua). Hagadà Rylans, Corona d'Aragó, Ca. 1330. Biblioteca de la Universitat de Manchester. Cartell de l'exposició.


[Més imatges]-------------Back-Index-Next

CONTACTE ----Avís legal ----Aviso legal ----Legal notice

© Fèlix Xunclà/Assumpció Parés