La ciutat Llegendes i tradicions Festes i esdeveniments Història de la ciutat Itineraris turístics Novetats Més apartats

Santa Úrsula. Joan de Borgonya. 1525. Pintura sobre fusta

Santa Úrsula. Joan de Borgonya. 1525. Pintura sobre fusta. Església de les Olives. El Pla de l'Estany - (Ampliar)

Marededéu i Nen amb un àngel. Jan Massys. Primera meitat segle XVI

Marededéu i Nen amb un àngel. Jan Massys. Primera meitat segle XVI. Tremp i oli sobre fusta - (Ampliar)

Anunciació a Zacaries. Naixement de Sant Joan Baptista. Pere Mates. 1536. Retaule de Sant Joan Baptista. Oli sobre fusta

Anunciació a Zacaries. Naixement de Sant Joan Baptista. Pere Mates. 1536. Retaule de Sant Joan Baptista. Oli sobre fusta - (Ampliar)

Retaule de Sant Sebastià. Josep Tramulles. 1652-1679. Relleu policromat

Retaule de Sant Sebastià. Josep Tramulles. 1652-1679. Relleu policromat. Capella de l'antic Hospital de Santa Caterina - (Ampliar). Article.

Crucifixió. Joan de Borgonya. Ca. 1525. Pintura sobre fusta

Crucifixió. Joan de Borgonya. Ca. 1525. Pintura sobre fusta - (Ampliar)

Retaule. Pere Mates. Detall. Primera meitat segle XVI

Retaule. Pere Mates. Detall. Primera meitat segle XVI. Església parroquial de Segueró, La Garrotxa - (Ampliar)

Retaule. Pere Mates. Detall. Primera meitat segle XVI

Retaule. Pere Mates. Detall. Primera meitat segle XVI. Església parroquial de Segueró, La Garrotxa - (Ampliar)

Salvador Mundi. Seguidor del taller de Rogier Van der Weiden. Ca. 1460

Salvador Mundi. Seguidor del taller de Rogier Van der Weiden. Ca. 1460. Tremp i oli sobre fusta - (Ampliar)

Retaule. Pere Mates. Detall. Primera meitat segle XVI

Retaule. Pere Mates. Detall. Primera meitat segle XVI. Església parroquial de Segueró, La Garrotxa - (Ampliar)

Retaule. Pere Mates. Primera meitat segle XVI

Retaule. Pere Mates. Primera meitat segle XVI. Església parroquial de Segueró, La Garrotxa - (Ampliar)

Retaule dels Misteris del Rosari. Joan Sanxes Galindo. 1550-1600. Oli sobre fusta

Retaule dels Misteris del Rosari. Joan Sanxes Galindo. 1550-1600. Oli sobre fusta. Església parroquial d'Amer, La Selva - (Ampliar)

Virtuts cardinals: la justícia, la prudència i la temprança. 1500-1550. Alabastre

Virtuts cardinals: la justícia, la prudència i la temprança. 1500-1550. Alabastre - (Ampliar)


Museu d'Art de Girona

El segle XVI. La pintura gironina del segle XVI està representada en bona part per artistes estrangers que incorporaven elements renaixentistes al gòtic flamenc. Un clar exemple d’aquest fet el trobem en el retaule de Sant Feliu de Girona, iniciat l’any 1504 i acabat el 1520. Van participar en la seva elaboració pintors com Perris de Fontaines, procedent França, i Joan de Borgonya, originari d’Alemanya, que van aportar noves formes de representació, pròpies dels corrents més avançats del moment. Altres exemples d’aquesta tendència són el Retaule de la Verge amb el nen i un àngel atribuït al pintor d’origen flamenc Jan Massys, o la Taula de Santa Úrsula del ja esmentat Joan de Borgonya.

Pare Etern. Timpà. Ca. 1500-1550. Alabastre

Pare Etern. Timpà. Ca. 1500-1550. Alabastre - (Ampliar)

Per la seva banda, les estampes i els gravats van ajudar a difondre nous models de representació que aviat es van plasmar en la pintura catalana. Sota la influència d’aquestes noves formes es forja l’art de Pere Mates, pintor procedent de Girona i un dels més importants i prolífics de la seva època, del qual s’exposen diversos retaules provinents majoritàriament d’esglésies parroquials de la diòcesi, en el que és el conjunt més important de l’autor conservat a Catalunya. A part del fons pictòric destaquen altres elements, principalment escultòrics, com un Exvot de Carles V, obra exquisida de tècnica mixta, combinant la talla de la fusta i l’orfebreria.

Proclamació de Zacaries del nom del seu fill. Incineració dels ossos de Sant Joan Baptista. Pere Mates. 1536. Oli sobre fusta

Proclamació de Zacaries del nom del seu fill. Incineració dels ossos de Sant Joan Baptista. Pere Mates. 1536. Oli sobre fusta. Retaule de Sant Joan Baptista - (Ampliar)

Peces clau. Retaule de la Mare de Déu amb el Nen i un àngel. És una pintura sobre taula atribuïda a Jan Massys. Obra segurament forana les raons per les quals es troba avui a Catalunya i el camí que va seguir fins a arribar al museu, són encara desconeguts.
Es tracta d'una taula única, exempta, de dimensions reduïdes, fa 74 × 45 cm, emmarcada; que presenta una sola escena d'exterior amb un grup figuratiu en primer terme i un paisatge arquitectònic de fons.
La composició de la pintura fa centrar la observació en el grup figuratiu de primer terme. El formen la Mare de Dé, el Nen i un àngel. La Mare de Déu apareix asseguda sobre el seu vestit amb el nen Jesús en braços. Aquest acarona amb una mà el rostre de la seva mare i amb l'altre agafa una poma que l'àngel li ofereix. Darrere dels personatges, com a fons, apareix un espai fosc que emmarca els personatges creant una ambientació intimista. La meitat dreta s'obre en un paisatge arquitectònic que s'estén més avall en una ciutat la qual al seu temps es retalla en un espai obert de cel blau amb núvols serens i una línia d'horitzó alta.

Anunciació a Zacaries. Naixement de Sant Joan Baptista. Pere Mates. 1536. Retaule de Sant Joan Baptista. Oli sobre fusta

Anunciació a Zacaries. Naixement de Sant Joan Baptista. Pere Mates. 1536. Retaule de Sant Joan Baptista. Detall. Oli sobre fusta - (Ampliar). Obra sencera

Pere Mates (Ca. 1490-1558). Pintor renaixentista català actiu a Girona, Besalú i la Garrotxa, està documentat a Girona l'any 1512. Es creu que degué néixer en la dècada del 1490, membre més destacat d'una ramificada nissaga d'artistes originària de Sant Feliu de Guíxols, el que documentalment no s'ha pogut comprovar directament, tot i que tant la seva mare com els seus germans consten en diferents documents d'aquesta vila. Se sap que el 1535 va casar-se amb Anna Mir, filla de Besalú d'un beneficiat de la Seu de Girona, amb qui tingué tretze fills, la majoria dels quals moriren en néixer. Segons la documentació, vivia al carrer de les Ballesteries, prop de la plaça de Sant Feliu, a Girona on va morir el 22 d'octubre de 1558.
Pere Mates és considerat un dels millors representants de la pintura del segle XVI. La seva obra, encara impregnada d'arcaismes, el presenta com un seguidor de la tradició quatrecentista a Girona, però a la vegada com un bon coneixedor de les novetats artístiques de l'època que començaven a introduir a Girona gràcies a la circulació de gravats i a la influència d'alguns pintors forasters instal·lats a la ciutat, com Aine Bru, Joan de Borgonya i Pere Fernández. Va tenir un primer moment artísticament brillant i després es va especialitzar en una pintura basada en reproduccions de gravats d'artistes com Dürer i Schongauer.

Una de les sales amb obres del segle XVI

Una de les sales amb obres del segle XVI - (Ampliar).

Tant la persona de Pere Mates com la seva obra han anat essent identificats de manera lenta i progressiva gràcies a l'estudi de diferents fonts documentals. Fins fa poc anys es desconeixia la seva personalitat, i el conjunt de la seva obra, catalogada pel restaurador Sutrá (1956-1957) s'atribuïa a un pintor anònim, que Post (1958) batejà amb el nom de “Monogramista català”, pel fet de signar-ne algunes amb un monograma format per les lletres MTAS. Amb aquest fet, Pere Mates ja ens demostra la novetat de la seva obra i la seva actitud personal envers la seva professió.
Contràriament als pintors medievals, ell signava la seva obra. Posteriorment, i gràcies als estudis de diferents historiadors, com Alàrcia, Clara, Freixas, es va poder documentar la persona de Pere Mates i relacionar-lo amb el conjunt de l'obra del catàleg del “Monogramista català”. Dissortadament, algunes de les obres que estan documentades al Museu d'Art de Girona no ens han arribat, com el retaule que li va encarregar el 1532 per Sant Pere de Rodes, i a la inversa, hi ha diferents pintures conservades que no es coneix documentació.
Queda constància en la documentació coneguda que Pere Mates realitzà altres feines menors de caràcter ornamental o d'art efímer, la majoria per encàrrec de la catedral de Girona. El 1534, per exemple, pintà una cortina per a la Capella del Sant Crist, 1548 decorà el monument del Dijous Sant, el 1550 pintà tres frontisses, etc.

Pilastres de retaule. Ca. 1500-1550. Alabastre

Pilastres de retaule. Ca. 1500-1550. Alabastre - (Ampliar).

Peces clau. Taula de Santa Úrsula. És una pintura a l'oli i tremp sobre taula obra de Joan de Borgonya de 1520, i procedeix de l'església de Santa Maria de les Olives, prop de Sant Esteve de Guialbes, al Pla de l'Estany.
Taula central, l'única preservada, del retaule de "Santa Úrsula i les Onze Mil Verges", destruït el 1936. En origen, el retaule s'encarregà al pintor Joan de Borgonya (o Burgunya, segons la documentació consultada), el 3 d'octubre de 1520.
Consta que l'artista havia enllestit el seu treball abans del 30 de maig de 1525, data de la liquidació dels 400 ducats d'or estipulats en el contracte. No se sap el moment del trasllat: potser ja tingué lloc poc després del 1592, quan l'antic priorat canonical de Santa Maria de les Olives quedà secularitzat i agregat a la canònica de la seu de Girona, o potser no es realitzà fins al segle XVIII, quan l'església de Santa Maria esdevingué centre de romiatges i fou reedificada.

Exvot de Carles V. Segle XVI. Penjoll d'or, plata, ivori i argent

Exvot de Carles V. Segle XVI. Penjoll d'or, plata, ivori i argent. Viquipèdia - (Ampliar).

Peces clau. Exvot de Carles V. És un penjoll d'orfebreria en forma de mà realitzat amb or, plata, ivori i esmalt. Segons la tradició oral, va ser una ofrena de l'emperador Carles V a la Mare de Déu de Castelló d'Empúries l'any 1533.
La tradició de la utilització de penjolls com a amulet es remunta a l'antiguitat. Els corrents del Renaixement solien fusionar la tradició cristiana amb els mites antics i pagans. D'aquesta manera no ŕs gens estrany que, segons la llegenda, Carles V se servís d'aquesta peça com a element protector. L'exvot de Carles V és considerat una peça rellevant de l'orfebreria del seu temps, tant pels materials utilitzats com pel preciosisme en la tècnica.

Una de les sales amb obres del segle XVI

Una de les sales amb obres del segle XVI - (Ampliar).

Peces clau. El retaule de Segueró, de Pere Mates. Prové de l'església parroquial de Santa Maria de Segueró, al municipi de Beuda. Del seu conjunt, ens ha arribat vuit taules dedicades a escenes de la vida de la Mare de Déu, quatre figures d'apòstols, una taula de la Creació i una del Judici Final. Es tenen notícies que l'any 1908 el retaule ja era desmuntat, tot i que es conserven encara les dotze figures dels apòstols i una taula amb un Calvari (Monsalvatje, 1908). L'obra no és documentada, però el seu autor, Pere Mates va signar amb el seu monograma –MTS- l'escut d'un dels soldats de la Resurrecció, i la pica que duu sant Tomàs apòstol.
Al llarg de la seva carrera pictòrica, es pot observar en l'obra de Pere Mates una evolució progressiva de l'estil i una consolidació de la tècnica. Es considera que aquest retaule i el de Sant Pere de Montagut s&eoacute;n dues de les seves millors obres, a partir de les quals la seva tècnica, el seu estil, no canviarà més. Tot el que pintarà a partir d'aquest moment seran imitacions o repeticions d'un tipus de personatges d'unes composicions, una mateixa distribució de l'espai, etc. En aquest retaule, el tractament de l'espai, el volum, els colors i la llum es poden ja incloure dins d'un estil més italianitzant.


41º 59' 13" N
2º 49' 36" E
[Sales dels segles XVII-XVIII]

Museu d'Art de Girona

Museus

Sant Esteve. Pere Gascó. Primera meitat segle XVI

Sant Esteve. Pere Gascó. Primera meitat segle XVI. Pintura sobre fusta. Priorat de Sant Joan les Fonts, La Garrotxa - (Ampliar)

Mare de Déu amb el Nen. Primera meitat segle XVI

Mare de Déu amb el Nen. Primera meitat segle XVI. Tremp i oli sobre fusta. Escola catalana - (Ampliar)

Crucifixió. Pere Gascó. Primera meitat segle XVI

Crucifixió. Pere Gascó. Primera meitat segle XVI. Pintura sobre fusta. Priorat de Sant Joan les Fonts, La Garrotxa - (Ampliar)

Canonització de Sant Esteve i Sant Vicenç. Pere Gascó. Primera meitat segle XVI

Canonització de Sant Esteve i Sant Vicenç. Pere Gascó. Primera meitat segle XVI. Pintura sobre fusta. Sant Esteve d'en Bas, La Garrotxa - (Ampliar)

Sant Iscle i Santa Victòria. Francesc Espinosa, Pere Mates. 1527-1528. Pintura sobre fusta

Sant Iscle i Santa Victòria. Francesc Espinosa, Pere Mates. 1527-1528. Pintura sobre fusta. Església de Millars, Gironès - (Ampliar)

Sant Pere. Pere Mates. Primera meitat segle XVI. Oli sobre fusta

Sant Pere. Pere Mates. Primera meitat segle XVI. Oli sobre fusta - (Ampliar)

Sant Pau. Pere Mates. Primera meitat segle XVI. Oli sobre fusta

Sant Pau. Pere Mates. Primera meitat segle XVI. Oli sobre fusta - (Ampliar)

Retaule. Pere Mates. Detall. Primera meitat segle XVI

Retaule. Pere Mates. Detall. Primera meitat segle XVI. Església parroquial de Segueró, La Garrotxa - (Ampliar)

Retaule de Sant Pere. Pere Mates. Primera meitat segle XVI

Retaule de Sant Pere. Pere Mates. Primera meitat segle XVI. Església parroquial de Montagut, La Garrotxa - (Ampliar)

Retaule de Sant Pere. Pere Mates. Primera meitat segle XVI

Retaule de Sant Pere. Detall. Pere Mates. Primera meitat segle XVI. Església parroquial de Montagut, La Garrotxa - (Ampliar)

Retaule. Pere Mates. Detall. Primera meitat segle XVI

Retaule. Pere Mates. Detall. Primera meitat segle XVI. Església parroquial de Segueró, La Garrotxa - (Ampliar)

CONTACTE ----Avís legal ----Aviso legal ----Legal notice © Pedres de Girona