Zoom Zoom Zoom Zoom
Entrada al Savoy des del carrer Nou. Arxiu família Nicolazzi. Anunci de la inauguració del Savoy. Arxiu família Nicolazzi. Dibuix original de la reforma de la façana del Savoy, de 1950. Arxiu família Nicolazzi. Interior original del Cafè Savoy. Arxiu família Nicolazzi.

Fotograma del documental "Pandora: quan Ava Gardner seduí Girona". Museu del Cinema.

Los sin nombre y Ava Gardner

"Cuando Ava Gardner llegó a Girona en la primavera del 50 se hospedó en el hotel Peninsular. Por aquel entonces, mi abuelo era el maître del hotel y de su bar adyacente, el Savoy, una joya con preciosas sillas art déco. Ustedes me van a permitir la licencia de imaginarme, pues, que era precisamente mi abuelo quien le subía el desayuno a la habitación. Estadan rodando "Pandora y el holandés errante", y no sé si Mario Cabré estaba ya en la cama del Peninsular cuando llegó mi abuelo, pero si sé, y está documentado, que el "cálido poeta-torero" (como escribe Jaime Arias) escribió unos cuantos versos conmovedores dedicados al "animal más bello del mundo". Assumpció Nicolazzi, actual propietaria del Peninsular, cuenta que, en su niñez, fue testimonio del primer encuentro entre Gardner y Cabré, y que el futuro tio de Mario Gas enrojeció como un adolescente al primer contacto de los labios del mito contra sus mejillas. "Estaba nervioso. No sé si por conocer a Ava o porque estaba a punto de entrar en la plaza a torear, y estas cosas siempre impresionan".
Todo esto y mucho más (bueno "lo" de mi abuelo, no. Aún no estaban inventadas las cámaras ocultas) se puede ver en el reportaje que acaban de editar el Museu del Cinema y la procutora Video Play Serveis. Se llama "Pandora: quan Ava Gardner seduí Girona", y en él se pasa revista al tremendo impacto que supuso para una tristísima población de un poco más allá de la postguerra (y para la tranquila y muy marinera Tossa de Mar, la "Esperanza" de la película) albergar tanto mito viviente, empezando con Ava y acabando con James Mason, sin olvidar el viaje relámpago de un Frank Sinatra, dicen, carcomido por los celos".
Josep Maria Fonalleras, "La Vanguardia", 17 de juny 2011.

El personal del "vell Savoy del senyor Ramon". Arxiu família Nicolazzi.

Pandora i les croquetes del Savoy en la ploma de Narcís Comadira

"Aquesta etapa de fervors es va començar a acabar el dia que Ava Gardner va posar els peus a Girona per rodar Pandora. Tinc una vaga memòria dels gironins presos per una estranya febre: tothom corrent a la plaça de toros a fer d'extra i a veure Ava Gardner, James Mason i Mario Cabré. Jo els recordo al desaparegut Savoy del carrer Nou, en una taula al fons, centre de les mirades de tothom (vell Savoy de la meva infantesa, aquella olor mig àcida mig amarga impregnada a la fusta, olor de tants vermuts, de les olives i el suc de les "almejas". Vell Savoy del senyor Ramon, cuiner de les millors croquetes de la meva memòria, al seu punt just de gallina, de farina i consistència, i un pensament de nou moscada; vell Savoy de quan el carrer Nou tenia encara dues pastisseries, tres adrogueries, una cereria, una fleca i una farmàcia racionalista; vell Savoy de quan l'Hotel Peninsular tenia un restaurant a l'antiga, d'aquells dels ous pochés, els turnedós Rossini, les patates palla i el bescuit glacé".
Narcís Comadira a Girona, retrat sentimental d'una ciutat.




Pandora: quan Ava Gardner seduí Girona (1a part) -------------- Pandora: quan Ava Gardner seduí Girona (2a part)


© Fèlix Xunclà/Assumpció Parés ----Material publicat per gentilesa de Xavier Nicolazzi. Back-Index